در دنیای پرشتاب امروز، حفظ سلامتی و تناسب اندام از اهمیت بالایی برخوردار است. آجیل و دانه‌های فعال شده، به‌عنوان یک میان‌وعده سالم و مغذی، می‌توانند نقش مهمی در ارتقای سلامتی شما ایفا کنند. این خوراکی‌های خوشمزه، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر هستند و فواید بی‌شماری برای سلامتی شما دارند.

این روزها، مصرف «دانه‌های فعال» به یک ترند محبوب تبدیل شده است. اما جالب است بدانید که این روش، یک «ابداع» جدید نیست، بلکه احیای روشی قدیمی است که قدمتی طولانی دارد. درواقع، فعال کردن آجیل، روشی است که در گذشته‌های دور نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

فعال کردن آجیل و دانه‌ها چیست؟

فعال کردن آجیل و دانه‌ها فرآیندی است که طی آن، با خیساندن آنها در آب و سپس خشک کردنشان، آنزیم‌های نهفته در آنها فعال می‌شود. این فرآیند نه تنها هضم این خوراکی‌ها را آسان‌تر می‌کند، بلکه به جذب بهتر مواد مغذی آنها نیز کمک می‌کند.

فعال‌کردن دانه‌ها و آجیل، به تمدن‌های باستانی باز می‌گردد. گذشتگان از فعال‌سازی به عنوان روشی برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌کردند. آن‌ها آجیل یا دانه‌ها را در آب نمک (آب و نمک) خیس می‌کردند و سپس اجازه می‌دادند تا در معرض نور خورشید خشک شوند. این روش موثر بود اما زمان زیادی می‌برد. امروزه روش‌های بسیار سریع‌تری برای فعال‌کردن آجیل وجود دارد.

چرا باید از آجیل فعال استفاده کنیم؟

فواید آجیل برای سلامتی عمومی بدن بر کسی پوشیده نیست. آن‌ها یک میان وعده فوق‌العاده مغذی هستند. آجیل‌ها منابعی از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی به شمار می‌روند. با وجود تمام این فواید، آجیل می‌تواند به سختی هضم شود. دلیل این امر وجود مهارکننده‌های آنزیمی در آجیل است.

این مهارکننده‌ها که برای خود آجیل مفید هستند، می‌توانند هضم آنها را در بدن انسان با مشکل مواجه کرده و مانع از جذب برخی از مواد مغذی موجود در آنها شوند. علاوه‌بر این، آجیل حاوی اسید فیتیک است که سیستم گوارش انسان قادر به تجزیه آن نیست. این مسئله می‌تواند منجر به ناراحتی‌های گوارشی شود.

فرایند فعال سازی، مهارکننده‌های آنزیمی را غیرفعال کرده و اسید فیتیک را از بین می‌برد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که فعال‌کردن آجیل، ارزش غذایی آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

محصولات ارگانیک

روند فعال سازی آجیل

اگرچه یک روند کلی برای فعال کردن آجیل وجود دارد، اما زمان خیساندن و خشک کردن برای همه انواع آجیل یکسان نیست.

گردوی فعال به 5 تا 8 ساعت خیساندن و 12 تا 24 ساعت خشک کردن نیاز دارد.

فندق فعال به 7 تا 12 ساعت خیساندن و 12 تا 15 ساعت خشک کردن نیاز دارد.

بادام فعال باید یک شب خیس شود و حداقل 15 ساعت یا حتی تا 24 ساعت خشک شود.

 بادام هندی فعال به 2 تا 3 ساعت خیساندن و 12 تا 15 ساعت خشک کردن نیاز دارد. پوست نازکی دارد و خیساندن آن برای مدت طولانی می‌تواند باعث لزج‌دار شدن و تلخ شدن آن شود. در صورت تمایل می‌توانید بادام هندی را داخل یخچال و به مدت یک شب خیس کنید.