به دنبال جایگزینی سالم و خوشمزه برای شیر گاو هستید؟ شیر بادام را امتحان کنید! این نوشیدنی گیاهی پرخاصیت، نه‌تنها طعمی دلنشین دارد، بلکه فواید بی‌شماری برای سلامتی شما به ارمغان می‌آورد. شیرهای گیاهی نوشیدنی‌های جایگزین شیر هستند که از منابع گیاهی مانند حبوبات، آجیل و دانه‌ها تهیه می‌شوند. آنها در سال‌های اخیر به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد سلامتی، محیط زیست و رفاه حیوانات محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع این شیرها شر بادام است که در این مقاله، به بررسی خواص بی‌نظیر و فواید آن برای سلامتی می‌پردازیم.

شیر بادام چیست؟

شیر بادام، نوشیدنی گیاهی است که از خیساندن و آسیاب‌کردن بادام در آب و سپس صاف‌کردن آن به دست می‌آید. این نوشیدنی، منبعی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است و به‌عنوان جایگزینی ایده‌آل برای شیر گاو، به ویژه برای افراد گیاه‌خوار، وگان و کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند، شناخته می‌شود.

خواص بی‌نظیر شیر بادام

سرشار از ویتامین E

این نوشیدنی، منبعی غنی از ویتامین E است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این ویتامین، نقشی کلیدی در سلامت پوست، مو و سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند.

تقویت کننده سیستم ایمنی

این محصول به دلیل دارا ودن ویتامین‌های گروه B، مانند ویتامین B2 و B6، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این ویتامین‌ها، نقشی اساسی در عملکرد سیستم عصبی و متابولیسم بدن دارند.

سلامت قلب

شیر بادام، به دلیل عدم وجود کلسترول و چربی‌های اشباع‌شده، برای سلامت قلب بسیار مفید است. این نوشیدنی، به حفظ تعادل سطح کلسترول خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

 غنی از کلسیم

منبعی غنی از کلسیم است که برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. این ماده معدنی، به پیشگیری از پوکی استخوان و تقویت تراکم استخوانی کمک می‌کند.

تنظیم قند خون

شیر بادام، به دلیل دارابودن فیبر، به تنظیم قند خون و پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک می‌کند. فیبر موجود در این نوشیدنی، سرعت جذب قند را در بدن کاهش می‌دهد و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کند.

کاهش وزن

به دلیل کالری کم و چربی پایین، این نوشیدنی می‌تواند به کاهش وزن و تناسب اندام کمک کند. احساس سیری را در فرد افزایش داده و از پرخوری جلوگیری می‌کند.

مناسب برای افراد دارای آلرژی

این نوع شیر، فاقد لاکتوز و گلوتن است و به همین دلیل، برای افراد دارای آلرژی به این مواد، انتخابی ایده‌آل محسوب می‌شود.

حفظ سلامت پوست

شیر بادام، به دلیل دارابودن ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها، به حفظ سلامت پوست و شادابی آن کمک می‌کند. این نوشیدنی، از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید و آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کند.

نکات استفاده

  • برای تهیه شیر بادام خانگی، می‌توانید از بادام‌های خام و ارگانیک استفاده کنید.
  •  می‌توان آن را در یخچال به مدت 3 تا 4 روز نگهداری کرد.
  • برای طعم بهتر، می‌توانید به آن، مقداری عسل، دارچین یا وانیل اضافه کنید.

اضافه‌کردن بادام خام یا برشته به رژیم غذایی، راهی عالی برای افزایش ارزش غذایی مصرفی شماست. اما روش‌های دیگری نیز برای بهره‌مندی از مزایای تغذیه‌ای و سلامتی بادام وجود دارد. تهیه شیر و آرد بادام در خانه، روشی ساده و مفید برای تقویت کلی سلامت شماست.

تهیه شیر بادام در خانه

با افزایش محبوبیت شیر و آرد بادام، به راحتی می‌توانید این محصولات آماده را در فروشگاه‌ها پیدا کنید. اما تهیه آن‌ها در خانه کار سختی نیست و از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر است.

برای تهیه آرد بادام، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بادام خام را در آب جوش کمی ‌بلانچ کنید. پوست بادام‌ها را جدا کرده و آن‌ها را آسیاب کنید تا به پودر نرمی تبدیل شوند. آرد بادام را الک کرده و در ظرفی در بسته نگهداری کنید.

برای تهیه شیر بادام، باید بادام خام را در یک کاسه شیشه ای قرار دهید، روی آن را با آب بپوشانید و بگذارید یک شب خیس بخورد. سپس بادام‌ها را بشویید، آنها را به همراه 4 پیمانه آب در مخلوط کن بریزید و تا زمانی که صاف و خامه ای شود، مخلوط کنید. این کار حدود 2 دقیقه طول می‌کشد. در صورت تمایل می‌توانید شیرین کننده‌ای مانند شربت افرا یا عسل اضافه کنید.

با استفاده از یک پارچه تنظیف، مخلوط صاف شده را درون ظرفی صاف کرده و در یخچال نگهداری کنید.

آرد و شیر بادام منابع خوبی از ویتامین E و D هستند. آن‌ها همچنین منابع خوبی از کلسیم، منیزیم و پتاسیم به شمار می‌روند. آرد بادام بدون گلوتن است و جایگزین مناسبی برای آرد گندم به شمار می‌رود.

طرز تهیه هات‌چاکلت رژیمی با شیر بادام

می‌توانید با استفاده از مایکروویو و چهار ماده اولیه، یک هات‌چاکلت سالم و کم‌کالری با شیر بادام تهیه کنید. به سادگی یک لیوان مناسب مایکروویو را با شیر بادام پر کنید و به مدت 1 دقیقه گرم کنید. سپس دارچین، پودر کاکائو و شربت افرا را به آن اضافه کرده و هم بزنید. لیوان را دوباره به مدت یک دقیقه دیگر درون مایکروویو قرار دهید. در انتها می‌توانید با تاپینگ مورد علاقه خود آن را تزئین کنید.

برای تهیه این هات چاکلت روی اجاق گاز، کافی است مواد را داخل یک قابلمه بریزید، خوب هم بزنید و مخلوط را روی حرارت متوسط گرم کنید تا جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و بگذارید مخلوط بجوشد تا روی آن کف کند.

شیر بادام، جایگزینی ایده‌آل برای شیر گاو است و فواید بی‌شماری برای سلامتی شما به ارمغان می‌آورد. این نوشیدنی گیاهی، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است و به تقویت سیستم ایمنی، سلامت قلب، استخوان‌ها، پوست و … کمک می‌کند. شیر بادام، طعمی دلنشین و با طراوت دارد و می‌تواند به عنوان یک میان وعده سالم و یا در انواع غذاها و دسرها مورد استفاده قرار گیرد.

جهت تهیه محصولات ارگانیک ارمغان سبز از طریق این لینک اقدام نمایید.